понеделник, 7 юни 2010 г.

ВАЗОВОТО ТВОРЧЕСТВО - НАЦИОНАЛНО БОГАТСТВО

ТОШКА ЩЕРЕВА ОТ X а кл. написа есе, посветено на 160 години от рождението на ИВАН ВАЗОВ.
НАРОДНИЯТ ПОЕТ ИВАН ВАЗОВ - НАШЕТО НАЦИОНАЛНО БОГАТСТВО
160 години от рождението на народния поет ИВАН ВАЗОВ е повод, за да изкажем своето преклонение и признателност, да припомним на всички, че делото на поета и прозаика Вазов е безсмъртно. И това не са празни фрази, а доказани истини, защото няма български празник или ярко събитие, в които да не присъстват думи от творчеството на Вазов. В своето разнообразно творчество той е успял да откликне на стотици български явления, претворил е Родината- БЪЛГАРИЯ във всяко едно стихотворение, разказ, повест,роман, драма. Националното, патриотичното, извечното българско струи от неговите творби и захранва поколение след поколение... Чрез неговите оди в "Епопея на забравените" ние откриваме героизма и трагизма на българските чеда и носим техните величави истории през целия си съзнателен живот. Наближи ли значим момент, в съзнанието ни изникват Вазовите образи и емоции и чрез него изживяваме мигът на настоящето. Вазовото "Аз съм българче" е изповед- заявление на всяко едно дете пред близки, познати, света- всяко дете казва с гордост: "Аз съм българче/обичам наште планини зелени..." И чрез своите детски , трогателни думи-заклинания, и това поколение става преносител на Вазовия писателски гений. Колкото и бързо да се развиват поколенията, колкото и бързо технологиите да населяват съзнанието и живота ни, Вазовото "Под игото" продължава да вълнува и да трогва. Рада Госпожина и днес е символ да свидна, обичлива и грижовна учителка, която научава децата на първите, най-важните, най-ценните неща в живота . И пак става така, че Вазов живее във всеки от нас, през всеки важен период от живота ни- от раждането - та до края. Затова още приживе той е наречен "народен поет"- титла, която българския народ не е дал повече на никой друг. Той единствен носи всенародната обич и признателност. Затова днес е моментът да кажем и ние, днешното поколение- Вазов е и нашият народен поет, той ни дава огромен патриотичен заряд с творбите си, той ни учи на силни и дълбоки чувства към родината ни, към историята ни, към българската природа, към близките ни... Вазов знае, че неговите "песни все ще се четат", защото имат дълбок смисъл и дух. Аз също знам, че тепърва и моите деца,както и аз преди няколко години, ще рецитират "Аз съм българче" и, че всички, които слушаме, ще настръхваме от признателност, от обич и от патриотизъм, които великият Иван Вазов ни дарява и ще дарява занапред.

Няма коментари:

Публикуване на коментар