Какво да четем до началото на учебната година?
До началото на учебната 2010/2011 година остава по-малко от месец. Ако досега сте почивали на планина с приятели или сте били потопени във вълната от фестивали по Черноморието, едва ли ви е оставало твърде много време за четене на книги. Все още имате време да наваксате.
От пресцентъра на Министерството на образованието, младежта и спорта съобщават, че няма задължителна литература за учениците от I до IV клас. Учителите в съответните класове преценяват какво да препоръчат на своите възпитаници.Петокласниците задължително ще трябва да се запознаят със старогръцките митове и легенди, с библейските митове за Сътворението, със скандинавските ("Имир, леденият великан") и арменските митове („Раждането на Вахагн"). Учениците могат да се запознаят и с български митове и легенди по избор.
Фолклорните представи за света също са засегнати в учебната програма по литература за V клас. Учениците ще трябва да прочетат песните "Славки си рожба не трае" и "Събра Марко триесе юнаци", българската приказка „Тримата братя и златната ябълка", еврейската приказка „Слънцето и луната" и ромската „Легенда за рома".
Петокласниците ще трябва да се запознаят с фолклорния празничен календар като прочетат песните "Ой те, дръвце, право дръвце", "Станенине, господине" "Млада Бога" и "Яйцето на живота". По избор са фолклорните песни "Родба на родбите" и "Ой, Еньо, Еньо, Еньо ергеньо", както и легендата „Свети Георги и ламята".
Учениците, които тази година ще бъдат в V клас, ще трябва да прочетат и „Котаракът в чизми" от Шарл Перо, "Гъсарката на кладенеца" от Братя Грим, "Грозното патенце" на Ханс Кристиан Андерсен, както и българската фолклорна приказка от Бесарабия „Златната мома". Добре е да се прочетат и „Търговецът” на Сава Попов, както и преразказаната от Н. Тодоров турска приказка "Главатарят, който поискал да плени месечината".
В програмата по литература за V клас влизат и следните произведения: "Най-справедливият" от Елин Пелин, "Даваш ли, даваш , балканджи Йово, "Бил се Марко с турци еничари" (фолклорна песен), "Момче с крила"от Агоп Мелконян, "Приспивна песен"от Асен Разцветников и "Родната реч"на Иван Вазов.
Шестокласниците тази година ще придобият познания по темите „Човекът и фантазията", „Човекът и другите", „Човекът и реалността" и „Човекът в българския свят". Ето произведенията, които са заложени в учебната програма:"Косачи” – Елин Пелин„Приказка без край" – Михаел Енде"Щастливият принц" – Оскар Уайлд"Серафим” – Йордан Йовков"Малкият принц" – Антоан дьо Сент-Екзюпери"Гълъбът и мравката" и "Жабата поискала да стане колкото вола" – Лафонтен"Братчетата на Гаврош" – Христо Смирненски"Принцът и просякът" – Марк Твен"Автобиография” – Бранислав Нушич"Художник” – Веселин Ханчев"Славеят на китайския император" – Ханс Кристиан Андерсен"История славянобългарска" – Паисий Хилендарски"Къде си, вярна ти любов народна?" и "Вятър ечи, Балкан стене" – Добри Чинтулов"Хубава си, моя горо" – Любен Каравелов"Хайдути” – Христо Ботев"Отечество любезно" – Иван Вазов"Под игото" – Иван Вазов ("Радини вълнения")"Към родината" – Атанас Далчев.
Ето и задължителните творби, които ще бъдат изучавани в VII клас:
„На прощаване" – Христо Ботев„Немили-недраги" (I, II, III, V, X глава, епилогът) – Иван Вазов„Една българка" – Иван Вазов„Опълченците на Шипка" – Иван Вазов„Българският език" – Иван Вазов„До Чикаго и назад– Алеко Константинов„Бай Ганьо"– Алеко Константинов„Неразделни” – Пенчо Славейков„Заточеници” – Пейо Яворов„По жътва" – Елин Пелин„По жицата" – Йордан Йовков
Произведенията, които са залегнали в учебната програма по литература за VIII клас, са следните:"Тихият пролетен дъжд" –Николай Лилиев"Скрити вопли" – Димчо Дебелянов"Зимни вечери" – Христо Смирненски"Дамата с рентгеновите очи" – Светослав Минков"Потомка” – Елисавета Багряна"Песен за човека" – Никола Вапцаров"Крадецът на праскови" – Емилиян Станев"Жена” – Блага Димитрова"Дервишово семе" – Николай Хайтов„Преди да се родя и след смъртта ми" –Ивайло Петров"Японски филм" – Валери Петров"В един есенен ден по шосето" – Павел Вежинов"Нежната спирала" – Йордан Радичков
Абонамент за:
Коментари за публикацията (Atom)
Няма коментари:
Публикуване на коментар