вторник, 27 октомври 2015 г.

Ефрем Каранфилов на 100

Почина на 23 март преди седемнайсет години. Една от най-влиятелните фигури не само в литературния, но и в културния живот на страната през 70-те и 80-те години, в края на дните си, както обикновено се случва, Ефрем Каранфилов бе практически забравен. Днес – съвсем. Когато казвам „влиятелен“, нямам предвид само институционалното му положение, което е наистина значимо – директор на издателство „Български писател“ (1967-1969), главен редактор на органа на СБП вестник „Литературен фронт“ (1973-1980), директор на Института за литература при БАН (1982-1989). В добавка – член-кореспондент (1979) и академик на БАН (1989). Но Ефрем Каранфилов развива една представа за литературата, която е популярна по презумпция, която може да бъде схваната дори от политическите лица и която той изпълва с виртуозност. Това е поглед към литературата откъм героите и авторите. Поглед, който търси в литературата отлаганията на народопсихологията. Поглед, който търси националните достойнства, за да ги утвърди. Първата му книга, в която тази представа е трасирана ярко, е първият том на „Герои и характери“ от 1962 г. И както сам пише в него, разделил е интересуващите го литературни персонажи на „мечтатели, революционери и строители“. Следват още два тома през 1964 и 1967 г. А в тях са включени две от есетата му, които са в сърцето му до самия край на живота му: „Дон Кихот и присмехулниците“ и „Жулиен Сорел на изпит пред йезуитите“ (есе, чиято премиера е на четене в 65 аудитория на Софийския университет в началото на 60-те години). И в двете есета – а и в много от останалите – основната му тема е сблъсъкът на младежа мечтател с действителността и резултатите от този сблъсък. Това е може би най-старата и най- трайната тема в идейния свят на Ефрем Каранфилов. Тема, която романтическата рамка на епохата поставя сред централните, а той има какво да каже. И как. На финала на есето за Жулиен Сорел стига до обобщението: „Наистина едни от най-пламенните, възторжени младежи постепенно замират под упоритите удари на пошлото ежедневие, вкостеняват в навиците си, очите им погасват и те самите трудно се разпознават в младежките си портрети. Други – по-добрите, предпочитат да мечтаят своя живот, вместо даго живеят. Трети – най-добрите, предпочитат да стан борци, защото те се плашат от баналната посредственост повече, отколкото от пораженията, неуспехите, ешафода.“ Но това е, когато в самия апогей на социалистическата власт неговият възторг от съхранилия идеалите си се среща за негов късмет с официалната идеология. В самото начало на оформянето му като автор е прочитът на „Оптимистична теория за българския народ“ и изобщо на текстовете на Иван Хаджийски. Тогава, в края на 1938 г., юнкерът във Военното училище Ефрем Каранфилов изпраща до редакцията на редактираното от Димитър Михалчев списание „Философски преглед“ есето си за тариката. Както казва в анкетата си пред Драган Ничев през 1982 г.: „Забелязах, че има особена категория младежи, „.наричани „тарикати“. Това бяха хора, които се подиграваха с всички нравствени норми. Имаха един-единствен девиз: да се наредят по-хубаво в живота, да използват само облагите и да лъжат лековерните. Те гледаха да останат настрана от всякакви идеи; бяха брутални, себични и създаваха „етика“ на егоизма.“ Следват есетата „Социология на клюката“, „Мижитурката като социален и обществен тип“, „Психология на удобните хора“... А малко по-късно идват и статиите му в българския „Таймс“, както е народното название на вестник „Мир“ – „Суинг или тарикат?“, „Приятните хора и приятното общество“ и др. Идва и приятелството със самите Михалчев и Хаджийски, а и с Филип Кутев, Кирил Цонев, Стоян Загорчинов, Георги Караславов. А през октомври 1943 г. отпечатва есе, озаглавено „Спортоманията“, в което тогавашната цензура задрасква (коректурите на статията се пазят от семейството и до днес) пасажа: „Най-после и най-много спортоманията се развива сред синовете и дъщерите на успелите буржоа. Младежите с напомадени ръце, които нямат никаква работа, могат да си намерят забавление, което ще стане цел на празния им живот. Това е спортът, при тях лесно станал мания.“ Сякаш се е надъхал от „Дамата с рентгеновите очи“, нали?
През есента ще имаме повод да говорим за Ефрем Каранфилов по повод 100-годишнината му. Той е роден на 27 октомври 1915 г. в Кюстендил. Внук е на фолклориста Ефрем Каранов, създател на едно от най- силните български читалища и до днес, и това е важен детайл от детството му – съвсем малък той изгълтва христоматията на Вазов и Величков, а после поезията на Пушкин, Хайне и Мицкевич, и особено на Лермонтов, който си остава любимия му поет до края. Благодарение на кюстендилското читалище се запознава и сприятелява и с Александър Балабанов, поканен през 1934 г. за тържество в негова чест. Основно и гимназиално образование получава в родния си град, а след това завършва Военното училище и право в Софийски университет „Св. Климент Охридски“ (1947). И през цялото време вярва в литературата. Като ученик превежда Алфред дьо Мюсе и Константин Балмонт за вестник, озаглавен „Ученическа мисъл“. А във Военното училище български език му преподава Стефан Младенов, психология – Спиридон Казанджиев, а френски – Стоян Загорчинов.Точно докато следва във Военното училище се случва и сътрудничеството му за „Философски преглед“. Но никой, дори Михалчев не подозира, че авторът на есетата за тарикатите е военен. И ето какво си спомня, че му се е случило веднъж във влака: „На път за София група студенти, които пътуваха в същото купе, отвориха списание „Философски преглед“ и започнаха да коментират моето есе. Казаха някои добри неща, похвалиха образния език, но започнаха да допълват наблюденията си и да правят бележки. По едно време аз се намесих в разговора. Един от тях обаче ме скастри: „Господин подпоручик, това е „Философски преглед“, не се бъркайте! Това не е военен устав...“ Кариерата му на литературен критик не е безоблачна заради принципността му („За характера на литературния критик е може би най-важно да бъде искрен“). А той е толкова близо до една идея за съвършената простота, която го кара постоянно да търси опори в Гьоте, Сент Бьов и Белински. Първия си доклад на годишно събрание на Съюза на българските писатели изнася през 1958 г. – за поетическата продукция през 1957 г. И веднага възниква проблем. Както казва в анкетата пред Драган Ничев: „Една поетеса, която пишеше за деца, беше издала книга за възрастни, а аз не я споменавах. И тя много се беше обидила. Пропускът не беше мой – секретарката, дала ми списък на публикуваните стихосбирки през годината, пропуснала нейната, като смятала, че това е книга за деца... По това време току-що се бях оженил за младата белетристка Лада Галина. Поетесата срещнала моята жена и в присъствието на Людмил Стоянов, Мария Грубешлиева и други казала: „И аз съм имала съпруг литературен критик, но той имаше орлов поглед – никога никого не изпускаше... А вашият съпруг ме изпусна – какъв критик е той?“ Наскоро след това срещнах поетесата – и пак в присъствието на споменатата компания, й казах: „Аз дълбоко уважавам Боян Пенев – той действително е голям критик, но все таки той изпусна от нашата литература Иван Вазов, Захари Стоянов, Алеко Константинов... Аз изпуснах вас, смятам моя грях за по- малък...“ Поетесата естествено ми се разсърди за цял живот“. Е, забавното е, че вероятно става дума за книгата на Дора Габе „Неспокойно време“, та объркването на секретарката на СБП не е съвсем обяснимо.
При успеха на кариерата му Ефрем Каранфилов си остава психолог, който не крие, че подценява идеологията. „Децата назовават с имена всеки човек, животно, вещ, които обичат. Истинската обич е винаги конкретна. Децата не могат да обичат изобщо народа, справедливостта, истината“, пише в книгата си „Споменни есета“ от 1983 г. Затова и не е странно, че текстовете му се вписват в онази част от литературното поле, която можем да определим като „външна история на литературата“. Литературата като отпечатък на личната и колективната психология. По собствените му думи: „Литературата е най-верният израз на народностната характерология, на душевността на един народ.“ Затова и толкова го вълнуват Захари Стоянов и Антон Страшимиров. Димитровска награда получава тъкмо за книгата си „Българи“. На въпроса на Драган Ничев дали смята, че спорът „физици-лирици“ е безвъзвратно спечелен от „физиците“, в анкетата от 1982 г. отговаря: „Ужас ме обзема, ако този спор бъде спечелен безвъзвратно от „физиците“. Може би ако препрочетем есетата му, ако ги препрочетем в контекста на есетата на мислителите от междувоенното време, а после и в контекста на есетата и книгите на автори като Тончо Жечев и Марко Семов, ще дадем отговори на важни въпроси от историята на българските идеи, а и на българските институции. Автор, който трябва да бъде в полезрението дори на тези, които не споделят възгледите му, намират ги за остарели още през 30-те години или ненаучни.Автор Йордан Ефтимов>Литературен вестник, бр.12/25-31.03.2015

Няма коментари:

Публикуване на коментар